onsdag, november 29, 2006

ANMELDELSE AV MIAMI VICE

Filmen starter med å introdusere litt av politibetjentene Sonny og Ricos hverdag. En spaningsjobb på en nattklubb i Miami, hvor en hallik driver sin virksomhet. De er akkurat i ferd med å ta halliken på fersken, før Sonny får en telefon. En av FBIs informanter har satt seg selv i fare og trenger politiets hjelp. Informantens kone har blitt tatt til fange av klanen Arisk Broderskap, og står i fare for å bli drept. Jeg skal med hensyn til din filmopplevelse når du skal se denne filmen ikke si mer om den saken, men Sonny og Rico må i alle fall til beredskap. For å kunne ta bakmennene for dette må de to politibetjentene i spaning igjen.

Konseptet for denne actionfilmen er egentlig veldig tradisjonelt, i det store og det hele. To staute, barske menn som jobber i en knallhard verden, med mye skyting og slåssing og utenlandske gangstere, og selvfølgelig en liten romanse innimellom alt. For det blir ingen actionfilm uten en sexy, forførerisk gangsterkvinne.
Denne kvinnen klarer tilslutt å forføre den ene av betjentene og de blir selvfølgelig forelsket. Dette byr på komplikasjoner og er til større hjelp for de colombianske dophandlerne som FBI er ute etter.

Denne filmen var en skuffelse i forhold til forventningene – i alle fall mine. Colin Farrell gjorde en litt skuffende jobb i rollen som én av de to politibetjentene, mens den andre – Jamie Foxx, nok en gang var meget god og viser at musikk er ikke det eneste han kan. Men når det gjelder forventninger til filmen, var det kanskje bare jeg som egentlig hadde store tanker om den, hvis man ser på publikumstallet på Vadsø kino denne kvelden. Fire mennesker satt i salen under visningen, og det inkluderer også maskinisten. Den ene av de fire, som for øvrig var med meg, måtte også bare konstatere at dette ikke var like bra som han hadde håpet på.
Min konklusjon etter å ha sett denne filmen, er altså at dette var verken fugl eller fisk. En litt kjedelig actionfilm, med alt det en actionfilm skal inneholde, men allikevel så gjør skuespillerne at dette ikke blir den filmopplevelsen man hadde håpet på. Men liker du slåssing, skyting, gangstere og sexscener så er dette kanskje en film for deg.

Terningkast: 3

PS: Med tanke på at jeg ikke kom meg in på den forestillingen jeg egentlig hadde planlagt å gå på, så har jeg ingen bilder å vise siden det ikke er lov å ta bilder på kinoen.